Terwijl de kinderen over het schoolplein rennen, spreken we Jeanine. Jeanine is groepsleerkracht van groep 3-4, een combinatieklas. Ze is hier aan de slag gegaan nadat ze er een jaar stage heeft gelopen. Zelf ervaart Jeanine dit als een roeping. “Je moet het echt leuk vinden om te doen. Als dat in je zit, dan is hier de juiste plaats.” Gelijk merk je dat Jeanine het ontzettend naar haar zin heeft. “Ik zou het hier voor geen goud willen missen”.
“Ik zou het hier voor geen goud willen missen.”
Uitdaging
Op de vraag of Jeanine al lang in het onderwijs werkt, antwoord ze lachend dat ze vers van de pabo komt. Juist dit maakt het werk voor haar op dit moment extra uitdagend. “Ik ben nog heel veel dingen aan het ontdekken”. Maar, ook het onderwijs in zijn algemeenheid ervaart ze als heel uitdagend. “Je hebt veel verschillende dingen waar je op een dag tegenaan loopt. Het is snel schakelen, iedere dag is anders.” Gelukkig is dat iets waar Jeanine echt van houdt! “Je bent eigenlijk constant bezig om het beste voor de kinderen en de klas te zoeken, en het beste onderwijs te geven. Daarin moet je zelf heel flexibel zijn. En je moet ook onderzoekend zijn naar nieuwe vormen van onderwijs. Dat is heel leuk.” En vooral ook de kinderen zelf, maken dat Jeanine haar werk heel leuk vindt. “De jonge mensen kunnen je in hele leuke situaties brengen. Daar geniet ik echt van.”
Wat fijn is, geeft Jeanine aan, is dat ze veel ondersteuning heeft gekregen, met name tijdens haar eerste jaar, maar ook daarna. “Er is een ondersteuningsprogramma waar we met de startende leerkrachten van heel Mantum bij elkaar komen. We wisselen materiaal uit, we verdiepen ons in zaken, en vinden vooral steun bij elkaar.” Jeanine geeft aan dat ze elkaar als leerkrachten echt stimuleren. Dit zorgt voor een hele mooie samenwerking. “Soms vallen dingen je zwaar, en dan is het fijn als je daar met andere mensen over kunt praten, die ook dezelfde dingen meemaken. Dit is voor mij heel waardevol.”
“Je bent eigenlijk constant bezig om het beste voor de kinderen en de klas te zoeken, en het beste onderwijs te geven.”
Christelijk onderwijs
Voor Jeanine is het belangrijkste wel dat ze mag werken in het Christelijk onderwijs. “In Christelijk onderwijs mag je iets meegeven: over de bijbel, over de Heere Jezus. Dat is niet alleen één moment. Het zijn heel veel momenten op een dag dat je ernaar kunt refereren. Dat vind ik heel waardevol”.
“Er zijn heel veel momenten op een dag dat je naar het Christelijk geloof kunt refereren. Dat vind ik heel waardevol.”
Ambities
Bij Jeanine is heel veel jong enthousiasme te proeven. Enthousiasme om haar te ontwikkelen en om te groeien. “Ik heb zeker ambities. Ik wil heel graag doorgroeien. Ik wil mijn kennis verbreden. Ik wil mezelf ontwikkelen.” Heel fijn en belangrijk vindt ze het dan ook om te merken dat ze bij Mantum volop die mogelijkheid krijgt. Jeanine vertelt dat ze bijvoorbeeld vorig jaar met z’n allen de ‘Met Sprongen Vooruit-cursus’ hebben gevolgd, een cursus in de reken-wiskunde didactiek. “Het is ook een voordeel van een kleinere scholengemeenschap. Dit geeft dat je je eigenlijk wel moet specificeren, en moet blijven ontwikkelen op een bepaald gebied. Om op die manier verder te blijven komen en het onderwijs te blijven ontwikkelen”.
“Het voordeel van een kleinere scholengemeenschap, is dat je je moet specificeren, om op die manier het onderwijs te blijven ontwikkelen.”
Fijne collega’s
Enorm positief is Jeanine over haar collega’s. “Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin. Ik heb hele fijne collega’s, we hebben een goede band.” Aan het einde van de dag gaat Jeanine vaak even langs bij haar collega’s om de dag te bespreken. Dit doet ze niet omdat het verplicht is, maar omdat ze het gewoon écht fijn en gezellig vindt. Uit alles blijkt dat er tussen Jeanine en haar collega’s een hele fijne samenwerking plaatsvindt. Jeanine vertelt dat ze ook elk jaar de Mantumdag hebben, waarop ze met alle scholen bij elkaar komen. Op die dag ontwikkelen ze zichzelf. “We zijn nu bijvoorbeeld bezig met burgerschapsonderwijs. Met elkaar verdiepen we ons hierin.” Wat het extra gezellig maakt, is dat ze op die dag altijd samen een activiteit doen. “Het is een moment om elkaar te ontmoeten en te spreken.”
De kinderen komen terug de klas in. Hun moment van buitenspelen zit erop. Je ziet op het gezicht van Jeanine een glimlach ontstaan als de kinderen terugkomen. De glimlach van een juf: een hele enthousiaste.